Losses to Be Expected / Mit Verlust ist zu rechnen
reż. Ulrich Seidl
/
Austria 1992
/
118’
napisy: polskie i angielskie
ObsadaPaula Hutterová, Sepp Paur, Stepánká Srámkoyá, Rusena Machaloyá, Miroslav Sedlar, Alois Paur, Vladimir Kundrát nagrodyAmsterdam International Documentary FF 1992 – Jury Prize, Runner Up Yamagata Prize; Austrian Film Days 1992 – Best Austrian Documentary Opis filmuSepp Paur ma problem. Po niemal roku wdowieństwa jego zamrażarka, wcześniej napełniana przez żonę, zaczyna pustoszeć. Sepp, Austriak, mieszkający w przygranicznym Langau, ma pomysł, jak zaradzić kryzysowi. Trzeba znaleźć nową żonę. Najlepiej po drugiej stronie granicy. Seidl śledzi leniwe życie miasteczka, rozmowy starszych mężczyzn, ich dylematy. Równocześnie przygląda się czeskiej stronie, gdzie mieszka energiczna wdowa Paula i jej gadatliwe koleżanki. Zdawałoby się, że Austria i Czechy 1992 roku to dwa różne światy. Jednak przykryte tą samą, brudnawą pierzyną rozmokłego śniegu przygraniczne mieściny nie tylko wyglądają bliźniaczo. Podobne okazują się także marzenia, wspomnienia i potrzeby ich mieszkańców. Seidl ma ze swoimi bohaterami świetną chemię: przed kamerą są swobodni, nie udają. Jednocześnie przenikliwe oko reżysera wyłapuje wszelkie kurioza prowincjonalnej scenerii. Niekiedy kadry mówią o tej historii więcej niż słowa. Informacje o reżyserzeUlrich Seidl Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości. Filmografia 1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short) 1982 Bal / Der Ball / The Prom (short) 1984 Look 84 (short) 1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.) 1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.) 1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.) 1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.) 1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.) 1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.) 1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.) 1998 Modelki / Models 2001 Upały / Hundstage / Dog Days 2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.) 2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.) 2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute) 2007 Import/Export 2012 Paradies: Liebe Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 15. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2015
Szukaj
filmu / reżysera
|