English
Edycja 12, rok 2012
Max
Maxhumain
reż. Carlos Reygadas / Belgia 1999 / 7’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Stéphan Brodzki, Simon Gérard, Sandrine Laroche

Opis filmu

Rozmowa pomiędzy matką i synem na plaży. Wspomina ją Max, siedzący w tym samym miejscu po latach i oczekujący na przypływ. Kiedy fale zalewają jego ciało, w panice zaczyna wykrzykiwać swoje imię.

W etiudzie Reygadasa, nakręconej dwa lata przed pełnometrażowym debiutem, pojawiają się elementy obecne w późniejszej twórczości reżysera: religijne pytania splecione z wyrazistym ukazywaniem cielesności, ironia i śmiałość w operowaniu filmową formą.

Opracowanie: Krzysztof Świrek

Informacje o reżyserze

Carlos Reygadas

Urodził się w 1971 roku, wychował w Mexico City. Ukończył studia prawnicze ze specjalizacją w prawie międzynarodowym. Porzucił karierę urzędniczą dla kina. Pierwszą krótkometrażówkę pokazał podczas belgijskiego konkursu dla niezależnych filmowców w 1999 roku. Trzy lata później zrealizował wedle własnego scenariusza Japón – pełnometrażowy debiut fabularny. Film zwrócił uwagę krytyki i zdobył nagrody na festiwalach w Cannes, São Paulo czy Rio de Janeiro. Jego Bitwa w niebie z 2005 roku została nominowana do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Film, podobnie jak debiut, wzbudził wiele kontrowersji, ale zarazem ugruntował pozycję Reygadasa jako jednego z najciekawszych młodych reżyserów Ameryki Południowej. Ukończone w 2007 roku Ciche światło podejmuje najważniejsze dla autora wątki w formie najbardziej zbliżonej do klasycznych wzorców kina metafizycznego. W 2010 roku twórca nakręcił krótki metraż To jest królestwo moje na potrzeby nowelowego filmu Rewolucja, stanowiącego zbiór wariacji młodych filmowców na temat dziedzictwa i konsekwencji rewolucji meksykańskiej. W roku 2012 na festiwalu w Cannes pokazano najnowszy jego film, Post Tenebras Lux.

Pomimo tego, że nakręcił dopiero cztery filmy pełnometrażowe, Reygadas zdołał wypracować własny styl, bazując na trudnej technice pracy z nieprofesjonalnymi aktorami (często metodą prowokowanej improwizacji) i wierze w siłę klasycznych środków kina. W wywiadach odznacza się radykalizmem, konsekwencją i klarownością refleksji nad własnymi twórczymi wyborami. Jest zwolennikiem czystej estetyki oraz intuicji i wewnętrznego wglądu jako podstawowych metod pracy reżysera.

Filmografia

1999 Max / Maxhumain / Max (short)

1999 Jeńcy / Prisioneros / Prisoners (short)

2002 Japón / Japón / Japan

2004 Filmando Batalla en el cielo

2005 Bitwa w niebie / Batalla en el cielo / Battle in Heaven

2007 Ciche światło / Stellet licht / Silent Light

2010 To jest królestwo moje / Este es mi reino / This Is My Kingdom (segment in Rewolucja / Revolución / Revolution)

2012 Post tenebras lux / Post Tenebras Lux

Opracowanie: Krzysztof Świrek

Stopka

reżyseria: Carlos Reygadas
scenariusz: Carlos Reygadas
zdjęcia: Diego Martínez Vignatti
montaż: Carlos Serrano Azcona
dźwięk: Max Bodson
obsada: Stéphan Brodzki, Simon Gérard, Sandrine Laroche
producent: Aránzazu Ezpeleta
produkcja: No Dream Cinema
właściciel praw: Mantarraya Producciones
język: francuski
barwa: kolor i cz.-b.
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›