ObsadaMarilyn Monroe, Tony Curtis, Jack Lemmon, George Raft, Pat O’Brien, Joe E. Brown, Nehemiah Persoff nagrodyThe Academy Awards 1960 – Oscar za najlepsze kostiumy / Oscar for best costumes; BAFTA Awards 1960 – najlepszy aktor zagraniczny / best foreign actor; Złote Globy / Golden Globes 1960 – najlepsza komedia, najlepsza aktorka, najlepszy aktor / best comedy, best actress, best actor Opis filmuMotorem napędowym akcji i źródłem komizmu w filmie jest, charakterystyczny dla Wildera, motyw zamiany miejsc, ale żeby sprawy wyglądały jeszcze ciekawiej, dwóch mężczyzn zmuszonych zostaje do grania roli dwóch uroczych kobiet, no i do muzykowania w żeńskiej orkiestrze. W tle perypetii Joego/Josephine i Jerry’ego/Daphne wspaniały portret czasów prohibicji, gangsterskie porachunki i urocza, uwodzicielska Marilyn Monroe w roli Sugar Kane Kowalczyk. Reżyser wykorzystuje motyw pary bohaterów różniących się od siebie diametralnie temperamentem i aparycją niczym popularni bohaterowie komedii slapstickowej, Flip i Flap. Pomysł wydaje się prosty i znany. Jest jednak w Pół żartem, pół serio coś więcej niż kawalkada gagów. W damskich „łaszkach” charaktery bohaterów ulegają zmianie, by mimo to nadal ze sobą kontrastować. Całość zaś jest refleksją nad, jakże dziś popularną, kwestią genderowej tożsamości. Opracowanie: Kamila Żyto Informacje o reżyserzeBilly Wilder Jeden z najważniejszych reżyserów światowego kina, scenarzysta i producent. Urodził się w Suchej (obecnie: Sucha Beskidzka) w 1906 roku, zmarł w 2002 w Los Angeles. Po ukończeniu szkoły średniej w Wiedniu miał zostać prawnikiem, ale wolał zająć się dziennikarstwem. W Berlinie zaczął pracować jako asystent przy pisaniu scenariuszy do niemych filmów. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera wyemigrował do Paryża, a potem do Stanów Zjednoczonych. Tam również pisał scenariusze. Potem zajął się także reżyserią. W swojej karierze współpracował z największymi gwiazdami filmowymi, takimi jak: Gloria Swanson, Humphrey Bogart, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Jack Lemmon, Kirk Douglas, Marlena Dietrich, Walter Matthau, Kim Novak czy Dean Martin. Był najczęściej nagradzanym reżyserem złotej ery Hollywood – otrzymał sześć Oscarów, 20 razy był nominowany do tej nagrody, zdobył nagrody na festiwalu w Cannes i w Wenecji. Filmografia 1934 Złe nasienie / Mauvaise graine / Bad Seed 1942 Major i mała / The Major and the Minor 1943 Pięć grobów na drodze do Kairu / Five Graves to Cairo 1944 Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity 1945 Młyny śmierci / Death Mills (dok., kr. m. / doc., short) 1945 Stracony weekend / The Lost Weekend 1948 Cesarski walc / The Emperor Waltz 1948 Sprawy zagraniczne / A Foreign Affair 1950 Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. 1951 As w potrzasku / Ace in the Hole 1953 Stalag 17 1954 Sabrina 1955 Słomiany wdowiec / The Seven Year Itch 1957 W duchu St. Louis / The Spirit of St. Louis 1957 Miłość po południu / Love in the Afternoon 1957 Świadek oskarżenia / Witness for the Prosecution 1959 Pół żartem, pół serio / Some Like It Hot 1960 Garsoniera / The Apartment 1961 Raz, dwa, trzy / One, Two, Three 1963 Słodka Irma / Irma la Douce 1964 Pocałuj mnie, głuptasie / Kiss Me, Stupid 1966 Szczęście Harry’ego / The Fortune Cookie 1970 Prywatne życie Sherlocka Holmesa / The Private Life of Sherlock Holmes 1972 Avanti! 1974 Strona tytułowa / The Front Page 1978 Fedora 1981 Najlepszy kumpel / Buddy Buddy Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 15. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2015
Szukaj
filmu / reżysera
|