English
Edycja 11, rok 2011
Opium: dziennik kobiety szalonej
Opium: Diary of a Madwoman / Ópium: Egy elmebeteg nö naplója
reż. János Szász / Węgry, Niemcy, USA 2007 / 109’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Ulrich Thomsen, Kirsti Stubø, Zsolt László, Enikö Börcsök, Gyöngyvér Bognár

nagrody

Moscow IFF 2007 – Best Actress; Hungarian Film Week 2007 – Best Director, Best Cinematographer, Best Sound; Critics Award, Fantasporto 2008 – Directors’ Week Award for Best Actress, Directors’ Week Award for Best Film

Opis filmu

Jeden z najświetniejszych przykładów wyrafinowanego formalnie i estetycznie nowego kina węgierskiego. Początek XX wieku, prowincjonalny szpital dla psychicznie chorych. Do sióstr i lekarzy – preferujących surowe i ewangelizacyjne metody – przyjeżdża znany doktor-opiumista z nowinkami w postaci psychoanalizy i terapeutycznego podejścia do pacjentów. Konflikt staje się tylko kwestią czasu. Uwagę lekarza zwraca schizofreniczka, która w chwilach nawiedzeń zapisuje setki stronic notatek. Między doktorem a pacjentką rodzi się specyficzna, perwersyjna relacja, podsycana jej zakochaniem i wiarą oraz jego pożądaniem i literackimi ambicjami. Reżyser dokonał tu mistrzowskiej rekonstrukcji – czy też kreacji, głęboko zanurzonej w stylistyce epoki  – szczególną uwagę przywiązując do rekwizytów, na czele z szerokim repertuarem pieczołowicie zebranych narzędzi chirurgicznych używanych do „leczenia obłąkanych”. To scenografia stylizowana i malarska, ze szczególnym użyciem wnętrz i świateł. Dzięki nim nie tylko zanurzamy się w miejscu i czasie, lecz także wchodzimy w głąb umysłów dwojga głównych bohaterów. Detal po detalu, z dźwiękami i fakturami namacalnymi aż do bólu.

 

Film pokazywany w ramach Partnerstwa z MFF w Cottbus.

Opracowanie: Jan Topolski

Informacje o reżyserze

János Szász

Urodził się w 1958 roku w Budapeszcie, gdzie ukończył dramatopisarstwo i reżyserię na Akademii Teatru i Filmu. W kinie mierzył się zarówno z prozą Kafki w Zamku, jak i z dramatem Büchnera i legendą Herzoga w Woyzecku. Największą sławę przynieśli mu Bracia Witman, film pokazywany w sekcji Un Certain Regard w Cannes, oraz oryginalnie opowiedziana nowela dla Fundacji Shoah Spielberga, Eyes of the Holocaust. W latach 1976–1980 pracował w Teatrze Narodowym w Budapeszcie (m.in. Widma, Tramwaj zwany pożądaniem), a w ostatniej dekadzie związał się z American Repertory Theater, gdzie był dyrektorem i wyreżyserował siedem spektakli (m.in. Wujaszek Wania czy Marat/Sade). Obecnie pracuje w Rosji nad filmem Wielki zeszyt.

Wybrana filmografia

1983 Tavaszi zápor (short)

1990 Szédülés / Donʼt Disturb!

1994 Woyzeck

1997 Bracia Witman / Witman fiúk / The Witman Boys

2000 Holocaust szemei / Eyes of the Holocaust (dok. / doc.)

2007 Opium: dziennik kobiety szalonej / Ópium: Egy elemebeteg nö naplója / Opium – Diary of a Madwoman

Opracowanie: Jan Topolski

Stopka

reżyseria: János Szász
scenariusz: János Szász, András Szekér, based on a diary by Géza Csáth
zdjęcia: Tibor Máthé
montaż: Anna Kornis
muzyka: Jóhann Jóhannsson
obsada: Ulrich Thomsen, Kirsti Stubø, Zsolt László, Enikö Börcsök, Gyöngyvér Bognár
producent: Andras Hamori, Pál Sándor
produkcja: EuroArts Entertaiment, H2O Motion Pictures, Hunnia Filmstúdió
właściciel praw: Magyar Filmunió
nagrody: Moscow IFF 2007 – Best Actress; Hungarian Film Week 2007 – Best Director, Best Cinematographer, Best Sound; Critics Award, Fantasporto 2008 – Directors’ Week Award for Best Actress, Directors’ Week Award for Best Film
język: węgierski, angielski
barwa: kolor
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›