Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans
reż. Werner Herzog
/
USA 2009
/
122’
napisy: polskie i angielskie
ObsadaNicolas Cage, Eva Mendes, Val Kilmer, Xzibit, Irma P. Hall, Jennifer Coolidge, Brad Dourif, Tom Bower nagrodyVenice IFF 2009 – Nominate for Golden Palm; Christopher D. Smithers Foundation Special Award Opis filmuAbel Ferrara, dowiedziawszy się o remaku Złego porucznika, wyraził życzenie, aby pomysłodawcy tego przedsięwzięcia zgnili w piekle. Werner Herzog odpowiedział, że nie ma pojęcia, kim jest Ferrara, a jego film stał się potwierdzeniem tych słów. Nie da się ukryć, że niektóre sceny przywołują na myśl film z 1992 roku, jednak na jego tle wypadają jak zdrowo szurnięty redneck z Luizjany przy statecznym wielkomiejskim kuzynie. Postać Złego Porucznika w interpretacji tandemu Herzog–Cage to prawdziwie oślizły, odklejony od rzeczywistości typ, któremu bliżej do wampira kreowanego przez Klausa Kinskiego w Nosferatu, niż do Harveya Keitela. Intencje ma może i lepsze niż jego nowojorski odpowiednik, ale prochy serwowane w Nowym Orleanie muszą dawać większego kopa. Z przypowieści o grzechu i odkupieniu win Herzog zrobił kpiarski i elektryzujący złoty strzał. Punkty widzenia zmieniają się jak w kalejdoskopie, kamera biega, pełza i tańczy, w zależności od tego, czy spojrzenie należy do naćpanego funkcjonariusza policji, dealera, czy… krokodyla. W Złym poruczniku podmokły, malaryczny krajobraz Luizjany, gdzie kręcony były film, jest tak samo ważny, jak w jego pierwowzorze – odcienie świateł wielkiego miasta.
Stanisław Liguziński Informacje o reżyserzeWerner Herzog Właściwie Werner Herzog Stipetić, urodzony w 1942 roku, niemiecki reżyser filmowy, teatralny i operowy. Zdobywca Grand Prix i nagrody za reżyserię w Cannes (Zagadka Kaspara Hausera, 1974), laureat Smoka Smoków na Krakowskim Festiwalu Filmowym, nominowany do Złotego Lwa, Oscara i Złotego Niedźwiedzia. Jeden z najwybitniejszych żyjących artystów kina. Jego długoletnia współpraca z Klausem Kinskim zaowocowała takimi filmami jak Fitzcarraldo, Aguirre, gniew boży, czy Nosferatu wampir. Równie dobrze czuje się na gruncie kina fabularnego, jak i w dokumencie. W obu formach poszukuje „ekstatycznej prawdy” – manifestacji rzeczywistości, możliwej dzięki wykorzystaniu środków filmowych. Zaciekły wróg nagich faktów i Cinema Verite. Wybrana filmografia 1962 Herakles / Hercules 1972 Aguirre, gniew boży / Aguirre, der zorn gottes / Aguirre, the Wrath of God 1974 Zagadka Kaspara Hausera / Jeder für sich und Gott gegen alle / Every Man for Himself and God Against All 1977 Stroszek 1978 Nosferatu wampir / Nosferatu: Phantom der Nacht / Nosferatu the Vampyre 1979 Woyzeck 1982 Fitzcarraldo 1984 Tam, gdzie śnią zielone mrówki / Wo die grünen Ameisen träumen / Where the Green Ants Dream 1987 Cobra Verde 2007 Spotkania na krańcach świata / Encounters at the End of the World (dok. / doc.) 2009 My Son, My Son, What Have Ye Done 2009 The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 15. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2015
Szukaj
filmu / reżysera
|