English

Lilja 4-ever reż. Lukas Moodysson Lilja 4-ever reż. Lukas Moodysson
Lilja 4-ever

(DCF, 8 września, godz. 18.00)

Dania / Szwecja 2002, 109 min.

reżyseria: Lukas Moodysson

scenariusz: Lukas Moodysson

zdjęcia: Ulf Brantås

występują: Oksana Akinsjina, Artiom Bogutjarskij, Ljubov Agapova, Lilija Sjinkarjova

nagrody: FF w Sztokholmie 2002 - nagroda FIPRESCI, nagroda Guldbagge 2003 - za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, zdjęcia, dla najlepszej aktorki, MFF w Gijón 2002 - główna nagroda dla najlepszego filmu i aktorki, Specjalne Wyróżnienie Młodego Jury, Festiwal Filmów Nordyckich w Rouen 2003 - nagroda dla najlepszej aktorki, Nagroda Młodej Publiczności

Peryferie dużego miasta gdzieś na terenie byłego Związku Radzieckiego. 16-lenia Lilja mieszka na posępnym bokowisku, otaczającym opuszczoną bazę wojskową. Dziewczyna marzy o ucieczce, o dostatnim, normalnym życiu, ma wyjechać z matką na Zachód. Matka jednak wyjeżdża sama, zostawiając córkę w obskurnej, pozbawionej prądu norze, głodną i bez pieniędzy, w dodatku zrzeka się praw rodzicielskich. Pozbawiona środków do życia dziewczynka zaczyna zarabiać na chleb prostytucją. Jedynym przyjacielem wytykanej na osiedlu palcami i gwałconej przez miejscowych chuliganów bohaterki jest bezdomny, 11-letni narkoman Wołodia.

Pewnego dnia Lilja trafia na Andrieja, który wydaje się pierwszą miłą osobą, jaką spotkała od dłuższego czasu. Chłopak obiecuje zabrać Lilję do Szwecji, gdzie ma czekać na nią praca i wspólne, szczęśliwe życie. Wołodia przeczuwa, że nie wyniknie z tego nic dobrego, ale Lilja bezgranicznie ufa Andriejowi. Dziewczyna wsiada do samolotu i ląduje w Szwecji - tylko po to, by wpaść z deszczu pod rynnę. Andriej okazuje się handlarzem żywym towarem, a Lilja zostaje seksualną niewolnicą w rękach polskiego sutenera.

Lukas Moodysson: Chciałem, by widz czuł się, jakby przejechał po nim pociąg.

Lukas Moodysson

urodzony w 1969 roku, opublikował pierwszy tomik poezji w wieku 17 lat. Studiował na sztokholmskim Dramatiska Institutet, gdzie nakręcił pierwsze filmy krótkometrażowe, w tym etiudę dyplomową Showdown in the Underworld w 1995 roku. Filmem krótkometrażowym Talk (1997) rozpoczął współpracę ze szwedzką firmą Memfis.

Jego debiut fabularny Fucking Amal (1998) trafił do dystrybucji w ponad 30 krajach, był ogromnym sukcesem artystycznym i komercyjnym, a także otrzymał nagrodę Guldbagge i nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Film. Na festiwalu w Berlinie film wygrał Teddy Award. Kolejny film Tylko razem (2000) odniósł sukces w wielu krajach, ugruntowując pozycję Moodyssona w światowym kinie.

Lilja 4-ever (2002) zdobyła 5 nagród Guldbagge, powtórzyła międzynarodowy sukces Fucking Amal. Premiera Dziury w sercu (2004) miała miejsce na Festiwalu w Toronto, film otrzymał nominację do Nordic Council Film Prize. Kontener (2006) miał swoją premierę na Festiwalu w Berlinie, a poświęcona filmowi instalacja Inside the Container Crypt stanęła w Färgfabriken w Sztokholmie oraz w Instytucie Sztuki Nowoczesnej w Londynie.

Razem z Peterem Birro Moodysson napisał scenariusz do cenionego serialu szwedzkiej telewizji The New Country (2000). Wraz z reżyserem Stefanem Jarlem nakręcił dokument Terrorists: The Kids They Sentenced (2003) o konsekwencjach zamieszek w Göteborgu. Z przyczyn prawnych film nie mógł być wyświetlany w kinach poza Szwecją. Mamut jest jego szóstym filmem fabularnym.

Filmografia:

1998 Fucking Amal

2000 Tylko razem / Tillsammans / Together

2002 Lilja 4-ever

2004 Dziura w sercu / A Hole in My Heart

2006 Kontener / Container

2009 Mamut / Mammoth

Media o filmie:

"Moodysson zadedykował film "milionom dzieci wykorzystywanym seksualnie na całym świecie" - i jakkolwiek patetyczna może wydać się ta dedykacja, w tym wypadku jest całkowicie na miejscu. Lilja 4-ever to film o zapomnianych przez Anioły Stróże miejscach i ich nieletnich, nikomu niepotrzebnych mieszkańcach, opowieść o biednych wykorzystywanych przez bogatych, o słabych, którzy padają ofiarami silnych, o dzieciach bezradnych w rękach dorosłych, i dziewczynce z postsowieckiej bazy wojskowej, która urodziła się tego samego dnia (choć innego roku) co Britney Spears i po której został tylko wycięty scyzorykiem na osiedlowej ławce napis Lilja 4-ever".

Stach Szabłowski (Zone Europa)

"Moodysson ma rzadką umiejętność łączenia realizmu i liryzmu w dzieła spójne, chwytające za serducho, piękne w sposób gorzki lub gorzkie w sposób piękny, jakkolwiek. Poetów i socjologów z założenia wiele dzieli, tymczasem Szwed wykazuje niezwykłe wyczucie w obu tych dziedzinach. Tylko pozazdrościć talentu. Jemu i przewspaniałej Oksanie Akinshinie, której Lilja jest jedną z najlepszych dziecięcych kreacji, jakie widziało kino w ostatnich latach".

Piotr Dobry (Esensja)

© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›