English

Śmierć pana Lazarescu reż. Cristi PuiuŚmierć pana Lazarescu reż. Cristi Puiu
Śmierć pana Lazarescu

(DCF, 11 września, godz. 20.30)

Moartea domnului Lazarescu / The Death of Mr. Lazarescu

Rumunia 2005, 153 min.

reżyseria: Cristi Puiu

scenariusz: Razvan Radulescu, Cristi Puiu

zdjęcia: Andrei Butica, Oleg Mutu

występują: Ion Fiscuteanu, Luminta Gheorghiu, Mimi Branescu, Gabriel Spahiu

nagrody: MFF w Cannes 2005 - najlepszy film w konkursie Un Certain Regard, MFF w Bratysławie 2005 - Specjalne wyróżnienie, Specjalna Nagroda Jury, Specjalna Nagroda Jury Ekumenicznego, Transilvania MFF 2005 - nagroda dla najlepszego filmu rumuńskiego, reżysera i najlepszych aktorów, nagroda FIPRESCI, Nagroda Publiczności, MFF w Kopenhadze 2005 - Specjalna Nagroda Jury, nagroda dla najlepszego aktora, MFF w Chicago 2005 - Silver Hugo

Przejmujący, naturalistyczny obraz choroby i odchodzenia. Dante Remus Lazarescu jest emerytem i mieszka z trzema kotami w maleńkim mieszkanku w Bukareszcie. Pewnej nocy źle się czuje i wzywa pogotowie. Karetka w końcu przyjeżdża i zabiera go w nieprawdopodobną podróż po stołecznych szpitalach. W drodze pojawia się kilka sprzecznych diagnoz, opóźniających udzielenie pomocy. Lekarze zachowują stoicki spokój, zaś pan Lazarescu - zredukowany do roli pacjenta - jest już tylko chorym, umierającym ciałem.

Cristi Puiu: To opowieść o panu Lazarescu i jego powolnym odchodzeniu. Mówi o świecie, w którym nie istnieje miłość do bliźniego, o powszechnej ignorancji wobec czyjegoś wołania o pomoc i o tym, że w ostatecznym rozrachunku zawsze jesteś sam.

Cristi Puiu

urodził się w 1967 roku w Bukareszcie. Życie zawodowe zaczynał jako artysta malarz. W 1990 roku wystawił swoje prace w Lozannie wraz z grupą rumuńskich artystów. W 1992 roku rozpoczął studia na wydziale malarstwa, a następnie na wydziale filmu w Ecole Superieure d'Arts Visuels w Genewie. Po powrocie do Rumunii realizował filmy dokumentalne i pisał scenariusze. Swój pierwszy krótki film Interieurs nakręcił w 1993 roku. W 1995 roku jego krótkometrażowy film Avant le petit dejeurner pokazany został pokazany na festiwalu w Locarno. Jego debiut fabularny, niskobudżetowy film drogi Marfa si Banii, pokazany w sekcji Piętnastka Reżyserów na festiwalu w Cannes, został zauważony przez krytykę i był nagradzany na międzynarodowych festiwalach. Kolejne filmy utwierdziły jego pozycję jednego z najciekawszych twórców rumuńskiej Nowej Fali.

Filmografia:

2001 Marfa si Banii / Stuff and Dough

2005 Śmierć pana Lazarescu / Moartea domnului Lazarescu / The Death of Mr Lazarescu

2010 Aurora

Media o filmie:

"Cristi Puiu okazuje się autorem obrazu przerażającego realizmem. Etykietkę "realizmu" przykleja się filmom dwóch rodzajów. Jedne zalecają się trafnie podpatrzonym problemem i proponują jakieś oryginalne nań spojrzenie. Drugie zadowalają się sfotografowaniem rzeczywistości, ale fotografia musi się wtedy odznaczać uchwyceniem szczegółów charakterystycznych i niebywale prawdziwych. Film Puiu jest realistyczny z tego drugiego powodu.

Sytuacja człowieka, którego dopadł atak choroby, może odsyłać do ważnego problemu natury ogólniejszej, jakim jest służba zdrowia w krajach postkomunistycznych. Oczywiście, łatwo wyobrazić sobie krytyczny film interwencyjny w atmosferze znanego dialogu: - "Panie doktorze, gdy oddycham, to mnie kłuje! - To nie oddychać. Następny, proszę!" Ale Puiu publicystyka nie interesuje".

Jerzy Płażewski (Kino)

"Cierpiącemu człowiekowi współczucie okazuje jedynie pielęgniarka z karetki. Jednak i ona kończy dyżur, wraca do domu. Lazaresu zostaje sam - z ogoloną głową, na szpitalnym łóżku. W zimnym, sterylnym pokoju przygotowań dokonuje swojego żywota. Umiera jednak nie tyle fizycznie, co psychicznie - jako istota ludzka. Proces agonii przedstawiony w filmie odbywa się na płaszczyźnie ludzkiej psychiki. Ten rodzaj śmierci następuje o wiele szybciej. Lazarescu odbywa podróż do granic człowieczeństwa - karetką przemierza ulice miasta, dociera do kolejnych lokacji, które niczym w labiryncie okazują się ślepymi zaułkami. Film ujawnia smutną prawdę, że śmierć następuje w momencie, w którym ludzie przestają dostrzegać człowieka w drugiej osobie".

Iwona Bartnicka: Dwa spojrzenia wstecz - komunizm w rumuńskiej refleksji filmowej

© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›