starsza | lista | nowsza |
Les salauds reż. Claire DenisLes salauds reż. Claire Denis
Ciekawostki z przestrzeni NH
25 maja 2013
Canneńskie różności oczami krytyków
reż. Jim Jarmusch (konkurs główny) "Wampiryzm jest tu pozbawiony grozy. Stanowi poetycką konwencję, służy do stworzenia spektaklu, utrzymanego w rytmie właściwym kinu Jarmuscha od czasu debiutanckich Nieustających wakacji. (...) Być wampirem oznacza tu: żyć sztuką i mieć poczucie wiecznego nienasycenia. To jeden z rzadkich dziś filmów, który działając minimalnymi środkami, zostawia wieczny niedosyt, pozostaje otwarty. Działa muzycznie, wciąga do środka i sprawia, że chce się do niego wracać jak do ulubionej płyty." (Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza") reż. Claire Denis (Un Certain Regard) "(...) intrygująco, mrocznie, tajemniczo. Zaskakujące samobójstwo, wykorzystywana seksualnie nastolatka, demoniczny bogacz z piękną, niezaspokojoną i przedmiotowo traktowaną żoną, a w końcu mężczyzna w typie wiecznego tułacza szukający zemsty za krzywdę bliskich, o których nie zna prawdy." (Katarzyna Wolanin, filmaster.pl) "Francuska reżyserka miesza w swoim filmie porządki czasowe i perspektywy narracji, głównym bohaterem czyniąc marynarza Marco - mężczyznę z niejasną przeszłością, który na wieść o samobójczej śmierci krewnego wraca do domu. Tajemnicze losy jego bratanicy stanowią tu punkt wyjścia dla kolejnych niepokojących wydarzeń z pogranicza rzeczywistości i sennych wizji. Autorka Intruza zręcznie miesza oba porządki, malując na ekranie mroczne obrazy chwytające za gardło i długo po seansie zostające w głowie - jedne z tych, dla których warto przyjechać na canneński festiwal." (Magdalena Bartczak, portalfilmowy.pl) La vie d’Adele reż. Abdellatif Kechiche (konkurs główny) "La vie d’Adele przedstawia romantyczną, gorącą, młodzieńczą miłość nastolatki, która odkrywa dopiero w sobie seksualność, podąża za zmysłami, kocha bezgranicznie. Przeżywa krótki nieudany związek z kolegą z liceum, potem zakochuje się w starszej od siebie studentce akademii sztuk pięknej, aby na końcu poznać gorycz odrzucenia, upokorzenia, manipulacji. Kechiche buduje jej dramat dwutorowo, trochę jak w dokumencie, blisko twarzy i ciała bohaterki, wchodząc głęboko w jej intymny i duchowy świat. Sceny seksu są piękne lecz szokujące. Trwają bardzo długo niczego się w nich nie ukrywa. Z drugiej strony pokazuje dojrzewanie intelektualne, rozmowy i dyskusje o tym, co dla niej ważne. Z okruchów chwil zarejestrowanych w sypialni, z koleżankami w szkole, przy stole z rodzicami i przyjaciółmi układa się boleśnie szczery, prawdziwy obraz bezlitosnego wykorzystania seksualnego, współczesnej wrażliwości i emocjonalności." (Janusz Wróblewski, "Polityka") For Those In Peril reż. Paul Wright (Tydzień Krytyki) "Ten film spokojnie mógłby trafić do nowohoryzontowego konkursu. Debiutant z Wysp Brytyjskich na canneński Tydzień Krytyki przywiózł bowiem mozaikę obrazów składającą się na portret nastolatka z szkockiej wioski rybackiej, który jako jedyny przeżył katastrofę na morzu, czego wybaczyć mu nie może lokalna społeczność, a przede wszystkim bliscy pozostałych kilku ofiar. Poczucie winy na chłopaku zaczyna ciążyć tak mocno, że powoli odchodzi od zmysłów, szukając sposobu, jak wyciągnąć z morza również zaginionego w tym wypadku ukochanego brata. Paul Wright do klasycznej fabuły wplótł filmy z kamery z telefonu komórkowego czy kiepskiej jakości obrazy rodem ze zużytego VHS, ilustrując w ten sposób zagmatwany i zagubiony stan umysłu głównego bohatera, który rozpamiętuje nie tylko wypadek, ale też rodzinną przeszłość." (Katarzyna Wolanin, filmaster.pl) Wenus w futrze reż. Roman Polański (konkurs główny) "Wenus w futrze Romana Polańskiego, ostatni film wyświetlony w konkursie canneńskim, stanowił idealne podsumowanie festiwalu, na którym tematy okołogenderowe pojawiały się z regularnością miejskiego autobusu. Adaptacja sztuki Davida Ivesa – stanowiącej wariację na temat kultowego dzieła Sacher-Masocha, od którego zapożycza tytuł – obnaża płciowość jako maskaradę zafundowaną istotom ludzkim przez naturę, z kostiumami przyszytymi do ciał i przymusem uczestnictwa, od którego niepodobna się wykręcić." (Michał Oleszczyk, dwutygodnik.com) The Missing Picture reż. Rithy Panh (Un Certain Regard) "Ciekawostka z pogranicza kina dokumentalnego i animacji. Rithy Panh zabiera nas w osobistą, emocjonalną podróż do czasów panowania terroru Czerwonych Khmerów w rodzinnej Kambodży, kiedy to zginęło wielu jego bliskich. Niesamowita jest forma tego wspomnieniowego dzieła. Archiwalne, reżimowe filmy z tamtego czasu zostają uzupełnione o „brakujące obrazy” okrucieństwa i bestialstwa totalitarnych rządów Pol Pota, które Panh odtworzył za pomocą figurek z gliny, sfilmowanych statycznie, na specjalnie z tej okazji skonstruowanych makietach, opowiadając w ten sposób de facto całą tę przejmującą historię. Ogromna staranność tego dzieła oraz emocjonalna narracja zdradzają nie tylko ogromną determinację reżysera i wszystkich zaangażowanych w ten projekt, ale głównie szczerość i czystość ich intencji, czyli uchwycenia i przypomnienia bardzo mrocznego, bolesnego czasu w historii tamtego rejonu Azji." (Katarzyna Wolanin, filmaster.pl)
|
Moje NH
Strona archiwalna 15. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2015
Szukaj
filmu / reżysera
|