English
Varia

A Simple Life reż. Ann HuiA Simple Life reż. Ann Hui
Ciekawostki z przestrzeni NH
30 sierpnia 2011
Skąd znamy Ann Hui?

Pamiętacie? Hsiao-kang (Lee Kang-sheng) w pierwszych scenach filmu Tsai Ming-Lianga (bohatera retrospektywy 9. ENH) Rzeka (1997) na ulicy spotyka dawną znajomą (Chen Shiang-chyi). Dzięki niej znajdzie się na planie filmowym i poproszony przez Ann Hui, jedną z najważniejszych postaci Nowej Fali kina z Hongkongu, wcieli się w rolę topielca, pływającego w zanieczyszczonej rzece Tanshui w Tajpej. Ta kąpiel stanie się źródłem jego późniejszych kłopotów.

Ann Hui urodziła się w Chinach w 1947 roku, w wieku 5 lat wyemigrowała wraz z rodziną najpierw do Makau, potem do Hongkongu. Film studiowała w Londynie w pierwszej połowie lat 70., potem wróciła do Hongkongu i pracowała dla telewizji. Telewizję rzuciła dla kina w 1979 roku, kręcąc swój fabularny debiut The Secret, pełen tajemnic thriller ze scenariuszem opartym na historii morderstwa, wyjętego z kroniki policyjnej. Film stał się ważnym, nie raz przywoływanym w filmowych kanonach przykładem hongkońskiej Nowej Fali. Hui jest też autorką wietnamskiej trylogii, najbardziej znana jest jej trzecia część - Boat People z 1982 roku. W 1990 roku nakręciła swoje najważniejsze dzieło The Song of Exile, autobiograficzną opowieść o utracie tożsamości, dezorientacji i rozpaczy w obliczu naporu obcej kultury i historii (matka Hui była Japonką). Uwagę międzynarodowej krytyki zwróciły jej rodzinne dramaty z 2008 roku: The Way We Are oraz Night&Fog. Hui w swoich filmach przygląda się współczesnemu społeczeństwu Hongkongu, a szczególnie jego klasie średniej. Jest jedną z nielicznych reżyserek, przedstawicielek zdominowanej przez mężczyzn kinematografii Hongkongu. Jej lesbijska komedia romantyczna All About Love z 2010 roku otwierała zeszłoroczny Hong Kong Summer International Film Festival.

Ann Hui pokazuje w tegorocznym weneckim konkursie swój najnowszy film A Simple Life (2011). Scenariusz jak zwykle zaczerpnęła z samego życia, dotyka problemów społecznych i rodzinnych - to opowieść o urodzonej i adoptowanej w Chinach Ah Tao (Deanie Yip). Po śmierci przybranego ojca matka wysłała nastolatkę do pracy u bogatej hongkońskiej rodziny Leung. Ah Tao przez 60 lat pracowała u niej jako mamka, pokojówka i gospodyni. Gdy w końcu podupada na zdrowiu, będzie się nią musiał zająć jeden z nielicznych członków rodziny, którzy mieszkają jeszcze w Hongkongu, pracujący w przemyśle filmowym Roger (Andy Lau).

Freda Freiberg, Border Crossings: Ann Hui's cinema (senses of cinema)

© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›