Urlaubsfilm
Holiday Movie
Austria
1983
/ 9'15’
Dochodzi do zbliżenia. Teleobiektyw wycelowany jest w ciało. W intymnym dystansie obraz drga i pulsuje jak rozgorączkowane spojrzenie kochanka. Kobiecy głos rezonuje w tle, oscylując pomiędzy śmiechem i westchnieniem. Niemożliwe do rozróżnienia słowa brzmią jak szept sączący się przez megafon, obrazy sprawiają wrażenie postrzeżeń skradzionych uzbrojonym okiem. W tym zbliżeniu świadomie uczestniczy jedynie voyeur skrywający się za kamerą. tabula rasa
Austria
1987–1989
/ 17'20’
Suplement do psychoanalitycznej teorii kina Christiana Metza. Pożądanie – jak utrzymuje Metz – nie ma żadnego konkretnego przedmiotu. Poprzez przedmioty rzeczywiste zmierza do obiektu utraconego, utraconego na zawsze i pożądanego jako utracony (cyt. za: Alicja Helman, Psychoanalityczna teoria filmu). Skracając dystans wobec nagiego kobiecego ciała, Tscherkassky redukuje zdefiniowany obiekt pragnienia do roli tytułowej tabula rasa, aktywizując na przemian nasze zmysły dystansu (wzrok, słuch) i zmysły kontaktu (dotyk, smak, węch). Parallel Space: Inter-View
Austria
1992
/ 18'20’
Kinematografia stanowi przyszłość pewnego złudzenia. Tym złudzeniem jest zjawisko powidoku utrzymującego się na siatkówce oka po zniknięciu percypowanego obiektu. Dzięki temu w 24 wyprojektowanych kolejno, statycznych klatkach odnajdujemy iluzję ruchu. Tscherkassky przeprowadza frankensteinowski eksperyment ożywienia fotografii wykonanej za pomocą aparatu małoobrazkowego, wywołując wrażenie ciągłego współistnienia następujących po sobie kadrów. Manufraktur
Manufracture
Austria
1985
/ 2'54’
Według Jean-Luca Godarda film to dziewczyna i pistolet. Stary dobry rewolwer, którego ciężar czuć w dłoni, reprezentuje materialność aparatu kinowego – zwaliste projektory i łatwopalną taśmę, wyeksponowane zaś ciało zaspokaja nasze voyeurystyczne pragnienia. Tscherkassky redukuje to równanie do jednej zmiennej, odnajdując ekwiwalent kinematografii w motoryzacji. Automobil, podobnie jak film, stanowi bowiem fetyszystyczny wynalazek techniczny eksploatujący ruch. L’Arrivée
Austria
1997–1998
/ 2'90’
28 grudnia 1895 roku publiczność zgromadzona w paryskim Grand Café w napięciu obserwowała pociąg wjeżdżający na stację w La Ciotat. W tej samej chwili miało jednak miejsce o wiele donioślejsze wydarzenie. Na ekranie, obok kolei, pojawił się drugi środek komunikacji. Film. Tscherkassky przewrotnie rekonstruuje to zdarzenie, pozwalając nam śledzić wjazd filmu (przedstawiającego wjazd pociągu) na ekran. A że nie jest to ten sam film ani też ten sam pociąg, to i wjazd zakończyć się może kolizją. Outer Space
Austria
1999
/ 9'58’
George Berkeley pisał: Jeśli materia ma być substancją istniejącą niezależnie od spostrzeżeń, to nie ma materii. Gwarantem istnienia jest ciągłe pozostawanie w zasięgu czyjegoś wzroku. My, stwierdza Berkeley, doglądani jesteśmy przez Boga. Postacie filmowe postrzegane są przez nas. Pomiędzy naszym uporczywym spojrzeniem a bohaterem tkwi jednak wszechwi(e)dzący poltergeist kinowego aparatu zdolny zamienić nasz strach przed tym-co-w-filmie na strach przed samym filmem. Dream Work
Austria
2001
/ 11’
Nieświadomość ustrukturyzowana jest jak język, powie Jacques Lacan. Jak język… kina, doda Peter Tscherkassky w opowieści o rówieśnicach – psychoanalizie i kinematografii. Praca marzenia sennego opiera się na dwóch mechanizmach – przemieszczeniu i zagęszczeniu, praca Tscherkassky’ego polega na przemieszczaniu i zagęszczaniu obrazów. Wyrwane z narracyjnych ciągów trafiają na światłoczułą kliszę, pęczniejąc i rozdymając się poza symboliczny porządek. Informacje o reżyserzePeter Tscherkassky Peter Tscherkassky urodził się w Wiedniu w 1958 roku. Studiował filozofię. Realizacją filmów zajmuje się od roku 1979. Prowadzi praktyczne zajęcia filmowe na uniwersytetach sztuki stosowanej w Wiedniu i Linzu. W roku 1991 był jednym z założycieli Sixpack Film. W latach 1993–1994 kierował Diagonale – Festiwalem Filmu Austriackiego. W roku 1995 wydał książkę Peter Kubelka (wspólnie z Gabriele Jutz). Od roku 1984 zajmuje się również publicystyką. To jeden z najważniejszych autorów współczesnego kina eksperymentalnego. W swojej twórczości Tscherkassky łączy wiele najważniejszych dla austriackiej awangardy wątków – zainteresowanie materią celuloidowej taśmy, wykorzystanie materiałów archiwalnych (found footage), powtarzalność. W jego efektownych filmach, nakręconych w rzadkiej dla kina eksperymentalnego drogiej technice szerokoekranowej, świat przedstawiony związany jest nierozerwalnie z samym nośnikiem, na którym istnieje. Zostało to pokazane w jego najsłynniejszej pracy Outer Space, w której horror młodej dziewczyny uwięzionej w opustoszałym domu przenosi się na taśmę filmową, która zaczyna gwałtownie pulsować, deformując obraz. Kolejna jego uznana praca, Instructions for a Light and Sound Machine, miała premierę na festiwalu w Cannes w sekcji Piętnastka Reżyserów (Quinzaine des réalisateurs). Filmografia 1979–1980 Kreuzritter (short) 1980 Portrait (short) 1981 Rauchopfer (short) 1981 Anderlaß / Bloodletting (short) 1982 Erotique (short) 1982 Liebesfilm / Love Film (short) 1982 Sechs über Eins (short) 1982 Ballett N†3 (short) 1983 Urlaubsfilm / Holiday Movie (short) 1983 Freeze Frame (short) 1983 Partita (short) 1983 Miniaturen – viele Berliner Künstler in Hoisdorf / Miniaturen – Many Berlin Artists in Hoisdorf (short) 1984 Ballet 16 (short) 1984 Motion Picture (La Sortie des Ouvriers de l’Usine Lumière à Lyon) (short) 1985 Manufraktur / Manufracture (short) 1986 kelimba (short) 1987 Shot-Countershot (short) 1987–1989 Daniel Paul Schrebers Stimmvisionen and Schizo-Schreber (short) 1988 Brehms tierisches Leben (short) 1987–1989 tabula rasa (short) 1988–1989 à jour (short) 1992 Parallel Space: Inter-View (short) 1993 Denkwürdigkeiten eines Nervenkranken (co-dir., short) 1996 Happy-End (short) 1997–1998 L’Arrivée (short) 1999 Outer Space (short) 1999 Get Ready (Viennale ’99 Trailer) (short) 2001 Dream Work (short) 2005 Instructions for a Light and Sound Machine (short) 2006 Nachtstück / Nocturne (short) 2010 Coming Attractions (short) |
Moje NH
Strona archiwalna 15. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2015
Szukaj
filmu / reżysera
|