English
Seanse
25 lipca, 12:45
30 lipca, 18:45
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak, wybieram się
na ten film
nie jestem pewien/na,
alternatywnie
już widziałem/am,
nie wybieram się
Zapisz
Metki innych
150
89
103
wyświetlanie: wszystkie
Ewangelia wg św. Mateusza
The Gospel According to Matthew / Il vangelo secondo Matteo
reż. Pier Paolo Pasolini / Francja, Włochy 1964 / 137’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Susanna Pasolini, Marcello Morante, Mario Socrate, Settimio Di Porto

nagrody

Venice IFF 1964 – OCIC Award, Special Jury Prize; Italian National Syndicate of Film Journalists 1965 – Best Director, Best Cinematography, Best Costume Design

Opis filmu

Opowieść o życiu i śmierci Jezusa zrealizowana przez Piera Paola Pasoliniego, artystę totalnego i skandalistę, tytułowego bohatera filmu Abla Ferrary, który pokazywany jest na tegorocznych Nowych Horyzontach. Syn Boży, grany przez debiutanta, studenta ekonomii, jawi się tu jako postać pełna gniewu i determinacji: jako oszczędny w gestach, ale przy tym niezwykle charyzmatyczny przywódca, który wygłasza swoje nauki zarówno w obecności wiernych, jak i przeciwników. Pasolini pokazuje jego losy z szacunkiem i fascynacją, za to bez ckliwości i patosu, tak bardzo typowych dla filmów religijnych. Jego dzieło jest poematem, w którym zachwytowi cały czas towarzyszy groza: wizje aniołów i rzeź niewiniątek, płomienne kazania i święte oburzenie, chodzenie po wodzie i okrutna śmierć. Dodatkowej intensywności dodają mu ekstatyczna ścieżka dźwiękowa, dynamiczna praca kamery i surowe, czarno-białe zdjęcia.

Opracowanie: Piotr Mirski

Informacje o reżyserze

Pier Paolo Pasolini

Urodził się w 1922 roku, umarł w 1975, zamordowany z wciąż nie do końca wyjaśnionych powodów. Był poetą, eseistą, prozaikiem, dramaturgiem, malarzem i reżyserem, a przy tym jedną z najważniejszych postaci włoskiej – a także europejskiej i światowej – kultury. W swoich filmach podejmował tematy ubóstwa, religii i seksualności. Jako reżyser zadebiutował Włóczykijem, posępnym portretem nizin społecznych; jego dorobek wieńczy Salò, czyli 120 dni Sodomy, adaptacja twórczości de Sade’a, dzieło, które do dziś budzi kontrowersje.

Wybrana filmografia

1961 Włóczykij / Accattone / The Procurer

1964 Ewangelia wg św. Mateusza / Il vangelo secondo Matteo / The Gospel According to St. Matthew

1967 Król Edyp / Edipo re / Oedipus Rex

1968 Teoremat / Teorema / Theorem

1975 Salò, czyli 120 dni Sodomy / Salò o le 120 giornate di Sodoma / Salò, or the 120 Days of Sodom

Stopka

reżyseria: Pier Paolo Pasolini
scenariusz: Pier Paolo Pasolini
zdjęcia: Tonino Delli Colli
montaż: Nino Baragli
muzyka: Luis Bacalov
obsada: Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Susanna Pasolini, Marcello Morante, Mario Socrate, Settimio Di Porto
producent: Alfredo Bini
produkcja: Arco Film, Lux Compagnie Cinématographique de France
właściciel praw: Rebis Film
nagrody: Venice IFF 1964 – OCIC Award, Special Jury Prize; Italian National Syndicate of Film Journalists 1965 – Best Director, Best Cinematography, Best Costume Design
język: włoski
barwa: cz.-b.
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›