English
Philippe Garrel

Philippe GarrelPhilippe Garrel
Philippe Garrel

"Philippe Garrel otwiera epokę w dziejach filmu. Jest to pierwsza totalna rewolucja w kinie od pojawienia się Jeana-Luca Godarda" (Claude Mauriac, 1967)

(ur. 1948) został okrzyknięty cudownym dzieckiem kina, gdy jako 16-latek zadebiutował szczerym autoportretem Skłócone dzieci (Lés enfants désaccordés, 1964). W 1969 roku rozpoczął współpracę z piosenkarką Nico, nagrywając z nią piosenkę The Falconer do filmu Le lit de la vierge. Pracował z nią również przy kolejnych filmach (La cicatrice intérieure). Choć już w latach 60. nakręcił wiele filmów, to jego kariera zaczęła rozkwitać pod koniec lat 70., gdy zdobył uznanie m.in. za sprawą Skrytego dziecka (Nagroda im. Jeana Vigo), Zapasowych pocałunków oraz Narodzin miłości. Jego filmy Dzika niewinność z 2001 oraz Zwyczajni kochankowie z 2005 roku zostały nagrodzone na festiwalu w Wenecji. Do ostatnich osiągnięć tego autora, często czerpiącego ze swojej biografii i krytycznie portretującego społeczeństwo, należą Gorące lato oraz Zazdrość. Syn aktora Maurice'a Garrela (1923 - 2011), ojciec aktora Louisa Garrela (ur. 1983) i aktorki Esther Garrel (ur. 1991).

"Kiedyś mój przyjaciel podarował mi powieść Théophile'a Gautiera Spirite. Opowiada o kobiecie, która po popełnieniu samobójstwa pojawia się w lustrze pewnego mężczyzny i wzywa go do świata pozagrobowego. W powieści Gautiera kobieta nigdy wcześniej nie spotkała tego człowieka. Wstąpiła do klasztoru, fantazjowała o nim, dopiero, kiedy uzmysłowiła sobie, że nigdy go nie pozna, popełniła samobójstwo. Pomyślałem, że ta opowieść o zjawie jest niezwykle piękna, jednak jednocześnie niezbyt filmowa. Zacząłem, myśleć nad opowiedzeniem historii kobiety, która popełnia samobójstwo, pojawia się w lustrze i namawia do śmierci mężczyznę, z którym miała nieszczęśliwy romans. Jestem racjonalistą, ale uważam, że siły nadprzyrodzone są jak żyła złota dla kinematografii." (Philippe Garrel)

"Ani ja, ani Maurice Pialat czy Philippe Garrel nie pisaliśmy dla żadnej gazety. Niektóre czasopisma chciały zjednoczyć nas pod szyldem nowego naturalizmu. Naszą wspólną cechą wynikającą z niskich budżetów była praca poza studiem i rewolucyjne wobec tradycji podejście do intymności. Nie mieliśmy środków na finezyjne scenografie i dobry sprzęt, dlatego skupialiśmy się na emocjach między bohaterami. Wymagało to dłuższej pracy z aktorami, ale dzięki temu stworzyliśmy coś odrębnego. Zdarzyła nam się wszystkim propozycja, abym ja, Maurice Pialat, Jean Eustache, Philippe Garrel, Marguerite Duras grali u siebie nawzajem. Ale nie wyszło to poza sferę konceptu. Samą Duras spotkałem raz w życiu na ulicy, zamieniając z nią w pośpiechu dwa zdania. A podobno tworzyliśmy wspólnie ruch filmowy. Naszą legendę chciano stworzyć na podstawie już istniejącej." (Jacques Doillon, "Gazeta Wyborcza")

"Szybko stało się jasne, że po paryskim Maju Francja nie będzie już taka sama. Zmiany nie ominęły także ówczesnego kina. Nowa Fala przetrwała jednak w zbiorowej wyobraźni jako kulturowy mit, a twórcy nurtu znaleźli grono kreatywnych naśladowców. Reżyserzy tacy jak Philippe Garrel, Maurice Pialat czy Jacques Doillon potrafili przefiltrować artystyczną fascynację przez specyfikę swoich czasów. Bohaterowie ich filmów przejmowali niektóre zachowania swych poprzedników, ale jednocześnie zaznaczali odmienność od nowofalowych pięknoduchów. Jako beneficjenci rewolucji obyczajowej brali narkotyki, na potęgę uprawiali seks i rozprawiali o nim z wulgarną niekiedy dosłownością." (Piotr Czerkawski, cinemaenchante.blogspot.com)

 

Wybrana filmografia:

1964 Les enfants désaccordés (kr.m.)

1969 Le lit de la vierge / The Virgin's Bed

1970 La cicatrice intérieure / The Inner Scar

1975 Kryształowa kołyska / Le Berceau de cristal / The Cradle of Crystal

1979 Skryte dziecko / L’enfant secret / The Secret Child

1983 Liberté, la nuit

1989 Zapasowe pocałunki / Les baisers de secours / Emergency Kisses

1990 Nie słyszę już gitary / J'entends plus la guitare / I Don't Hear the Guitar Anymore

1993 Narodziny miłości / La naissance de l'amour / The Birth of Love

1999 Powiew nocy / Le vent de la nuit / Night Wind

2001 Dzika niewinność / Sauvage innocence / Wild Innocence

2005 Zwyczajni kochankowie / Les amants réguliers / Regular Lovers

2008 Granica świtu / La frontière de l'aube / Frontier of Dawn

2011 Gorące lato / Un été brûlant / A Burning Hot Summer

2013 Zazdrość / La Jalousie / Jealousy

2015 L'ombre des femmes

© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›